2005-05-10

Mjuka mål

Jag råkade komma över en av FMV's reklambrochyrer för flygplansrobotar här för ett tag sen. Jo, det finns faktiskt såna även om det bara finns en tänkbar kund... (och bara en tänkbar säljare... Halllåååå?) Hursomhelst. Det konstigaste var väl egentligen inte att den fanns utan vad den innehöll. Det var snygga illustrationer över banor och explosionsmönster och så. Och sen en liten beskrivning över vilka mål som var aktuella för de olika produkterna. Det fanns rakter för hårda, halvhårda och mjuka att välja på. Hårda mål kan man kanske förstå, det är väl stridsvagnar och bankomater och sånt, men halvhårda och mjuka? Frigolitlådor och kuddar? Det vore ju i och för sig ett underbart tryggt sätt att avgöra en konflikt med kuddkrig, men jag är inte riktigt säker på att det var det som avsågs i broschyren. Halvhårda... halvhårda... jag vet! Skaldjur! De har hittat effektiva vapen mot kräftor och kackerlackkor!

Är det inte läskigt egentligen att våra beslutsfattare är så besvärade av det de håller på med; döda människor, att de inte vågar prata om det direkt? Att mjuka mål är en människa? Att halvhårda mål är en bil, eller ett hus, sannolikt också fylld med människor, fäder... mödrar, kanske barn? Jag har inga egentliga synpunkter på att de tillverkar och säljer vapen, (Jo det har jag, men jag inser att det finns olika åsikter i en demokrati och respekterar dessa... ) men jag vänder mig mycket mot att man marknadsför vapen som om det var luftfuktare och bevattningsaggregat. Dödar det människor effektivt, så våga stå för det. Fegisar.

Inga kommentarer: